Sivut

tiistai 31. toukokuuta 2011

Pohditaampa hetki.

Viimeksi kun kävin kotipuolessa mitattiin äiten kanssa miut yhtä mekkoa varten.(sukulaiset häät)
Pala nuosi kurkkuun kun, parissa kuussa oli ilmestynyt 3-4cm joka mitattuun kohtaan.
Joten ajattelin pistää miehikkeeni kanssa ruokavalion muutoksen pystyyn ja rupean oikeasti jumppaamaan vaikka, edelleen motivaaion puute on aika paha vaje.
 Viime työterveystarkastuksessakin oli kuulemma kolesteroli koholla!
Kävin työkaverini kanssa kyselemässä kuntosalien hintoja
 eikä melkein mikään pulju tee alle 12kk sopimuksia ja ne jotka tekevät ovat tuskaisen kalliita.
Koska olen määräaikaisessa työsuhteessa en uskalla mennä naimisiin kuntosalin kanssa jos,
 näyttää rahatilanne pahalta alkaakin. Silti jotain pitäisi tehdä kun, tuo fat fat tykkää tupaantua kasaantumaan juurikin mahan kohdalle lupaa kysymättä!
Pieni dilemma elää myös päässäni koska, en viitsisi punnertaa ja puuskuttaa miehikkeeni ollessa paikalla, nolottaa ihan suotta mutta, ällöttää kun, vatsamakkarat oikein tiivistyy moneksi köntiksi vatsoja tehdessä. Siinä se seksielämä kärsii mutta, vain minun päässäni. Oma miehikkeeni kun, omistaa lautamasukkeen niin minua harmittaa kun, en osaa pitää itseäni kunnossa.
Rakastan värikästä ruokaa en vain ole vielä hirverän hyvä yhdistelemään
 uusia ja terveellisiä makuja ja asioita.
Ikuinen lihan syöjäkin vannon olevani!
Ruokavaliosta siis:
- Kaikki yritetään pitää täysjyväisenä eli täysjyvä spagettia,näkkäriä,muroja ja leipää jota aion itse alkaa leipomaan graham- ja ruisjauhosta viikottain tuoreeksi ja pakkaseen!
-Niitä kasviksia!!! Päätin ostaa porkkanoita ja syödä niitä jos makean nälkä yllättää.
-Salaattia tehdään siis ainakin kerran viikossa
esim. kanasalaaatin muodossa, kaveriksi täysjyvä sämpylä ja homma klaaraa.
-Jos jugurttia tekee mieli käännytään yosan puoleen.
-Töissä on onneksi aamiaisella aina tarjolla kurkkua,tomaattia ja paprikaa leivän päälle.
-Sitä liikuntaa!! Pitää tehdä ohjelma jonka teen ainakin 5 päivää viikossa,
 eli vatsoja venytyksiä ja punnerruksia.
- Vähintään 2,5L vettä päivittäin, se nyt on helppo juttu juon kumminkin vettä koko ajan.
Jotain tähän suuntaan ajattelin, raportoin aina välillä onko ruokavalio pitänyt :)

Oletteko te harrastaneen elämäntapa muutoksi?

6 kommenttia:

  1. Karppausta :) 7kg lähti vain ja ainoastaan ruokavalion muutoksen avulla :)

    VastaaPoista
  2. Jos hölkkä tms. ei nappaa, niin suosittelen polkupyöräilyä. Mukavaa ja silläkin saa kiloja tiputettua :)

    VastaaPoista
  3. Pieniä arjen muutoksia, mitä itse tein:
    -jätin leivän ym ylimääräisen viljan pois (pastaa en kykene hylkään)
    -jugurttia maustamattomana marjojen kanssa
    -VIHERSMOOTHIE!!!
    -perunan tilalle kasviksia
    -ja lihasta en luovu!!

    Ihanaa kun tulee kesä ja saa tuoreita kasviksia!

    VastaaPoista
  4. Mm musta tuntuu että sun ei tarvi ku liikkua. Niin ku ei tarvinnu munkaan ja oho ku lähti sillä noita kiloja. 0sta kun on helppo mennä ylöspäin :) ruokasuunnitelma kuullostaa hyvältä kyllä. Eikä sitä kuntosalia tarvi laihutukseen :P on nii paljo muitaki tapoja..en mäkään käy :D

    Mut hei tiedän ton ahdistuksen/nolouden tunteen. Ite meen siks aikaa toiseen huoneeseen ja sanon jaakolle et meen treenaan pysy pois :D et mee vaikka makkari lattialle vääntään niitä vatsoja tai jotain!

    VastaaPoista
  5. Nani: Karppausta?
    TomVi:No joooo no.. mitä jos ei pyöräilykään nappaa?
    Tankki: vihersmothie? ja mie jätin kokonaan vaaleanleivän justiinsa. Kasviksia pitäis ehkä vähän lisätä :D
    Maano: Joo siinä liikkumisessa vaan on jotain niin vastenmielistä :DD No ei, mä nyt käytän sitä excusena mut jos asuis keskustassa vois käydä vaikka zumbaamassa.

    VastaaPoista
  6. Jotain airobista liikuntaahan pitäisi myös olla punnerrusten ja vatsojen lisäksi. Siis rasvahan ei pala alueittain vaan koko kropasta, joten pelkkien vattisten ähertäminen ei juurikaan laihduta tai tuo niitä lihaksiakaan esiin, jos päällä on sitä rasvaa. Jotain sykettä nostattavaa siis pitäisi myös harrastaa sen pari kolme kertaa/vko, jos sillä haluaa laihdutusta edistää. Tanssija, jumppaa, pyöräilyä, uintia, reipasta kävelyä, rullaluistelua.. Ihan mitä vaan, missä pulssi nousee ja tulee hiki!
    Ja usko pois; aluksi se todennäköisesti tuntuu pakkopullalta, mutta ei tarvitse kauaakaan liikkua, kun esim lenkkeilystä tulee rutiini, jolloin lenkille tulee lähdettyä ihan luonnostaan.
    Ja toki sitä laihtuu liikkumattakin, mutta kyllähän se asiaa helpottaa ja mahdollistaa myös enemmän syömisen ja muokkaa kropasta paljon ryhdikkäämmän ja tekee läskin tilalle lihasta.
    Pelkällä liikunnallakaan on tietty tosi vaikee laihduttaa, koska ruoka on kuitenkin se, jolla painoon on enemmän vaikutusta.

    Karppaushan siis tarkoittaa vähähiilarista/hiiliraitonta ruokavaliota. Jotkut vannovat sen nimeen, mä taas esim oon sitä mieltä, että ihminen laihtuu, jos liikkuu enemmän kuin syö ja lihoo, jos syö enemmän kuin kuluttaa.. Tosin uskon myös siihen, että monen laihduttajan kannattaa vähentää hiilareita, ne kun ovat kuitenkin aika tyhjää energiaa. Ja monesti runsashiilarisia ruokia, kuten pastaa, tulee myös mätettyä huomaamatta paljon. Eli söisin kyllä useamman kuin yhden salaattilounaan viikossa ja jättäisin leivän vähemmälle ja söisin sen tilalla vaikka niitä kasviksia. Ja toki salaattikaan ei ole järin terveellistä, jos sen hööystää litralla kastiketta ja krutongeilla.=oP

    Ja niin; Alpron maustamaton on kevyempää ja proteiinirikkaampaa kuin Yosat. Maustetut jugurtit on mun mielestä aika turhia; niissä on paljon sokeria, vähän proteiinia. Kannattaa siis suosia maustamattomia ja lisätä niihin itse marjat/hedelmät/tms.

    Ja vielä noista kuntosaleista.. Itsekin aluksi mietin, tulisko käytyä, mutta kyllä se 60e/kk on aika hyvä motivaattori! Että ei todellakaan huvita maksaa siitä, että kävisi jumpassa kerran pari kuussa.. Ja ne jumpat on oikeesti myös osa tosi hauskoja, ei mitään pakkopullaa.. Ja tiedän, että monet on saanu tuon sopimuksen purettua just esim työttömäks jäätyään, mutta siinäkin on varmasti eroja.

    -Minna-

    VastaaPoista

Kiiitoss kommentistasi:)